سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :14
بازدید دیروز :5
کل بازدید :275669
تعداد کل یاداشت ها : 171
103/1/9
6:16 ع
مشخصات مدیروبلاگ
فرشته[244]
سپاس خدایی را که آفریننده آسمانها و زمین است و فرشتگان را رسولان خود گردانید و دارای دو و سه و چهار بال و پر قرار داد و هر چه بخواهد در آفرینش می افزاید که خدا بر هر چیز قادر است.(سوره فاطر، آیه 1)

دلیل این پست رو قبلا نوشتم. دوست داشتم یک مقاله ی کامل بشه ولی به هر حال چندین روز واسش وقت گذاشتم و برام خیلی ارزش داره.

معماری سیستم: در کل به طراحی مدارهای مجتمع در داخل ساختار میکروپرسسورها مربوط می شود.
Cpu= central processor unit

حالا این مدارهای مجتمع چیست؟
نسل اولی از cpu ها که ارائه شدند لامپ های خلا بودند.
نسل دوم ترانزیستورها
نسل سوم مدارات مجتمع؛(IC ها)
نسل چهارم ریزپردازنده ها
نسل پنجم کامپیوترهای هوشمند

از این طبقه بندی می تونیم نتیجه بگیریم که مدارات مجتمع از ترانزیستورها که نسلی از  cpu بودند تشکیل شده.
برای تعریف دقیق تر معماری می تونم بگم که سخت افزارها در کامپیوتر به نوعی با هم ارتباط دارند. برنامه ها اگر بخواهند در سیستمی کار کنند باید با اون هماهنگ باشند. یعنی هر سیستم عاملی از جمله ویندوز و لینوکس و free BSD و... باید از نظر نوع کامپایل در هر کامپیوتری هماهنگی داشته باشند.
یعنی وقتی ما کامپایل شده ی یک سیستم عاملی رو در اختیار داریم باید روی کامپیوتری سیستم عامل رو نصب کنیم که مشابه سیستمی باشه که با اون کامپایل شده. یعنی از لحاظ سخت افزاری، سیستم عامل باید با سخت افزارهای کامپیوترمون match بشه. مثلا یک ویندوز 64bit توی یک کامپیوتر 32bit نمی تونه RUN بشه.

خب تا حالا فهمیدیم که معماری کامپیوتر یعنی چی! حالا معماری ای که شرکت های مختلف برای کامپیوترهای خودشون طراحی کردند با هم فرق داره.

معماری ای رو که شرکت IBM برای تولیدات خود دارد با هم فرق دارند. مثلا cpu های intel و AMD که محصول این شرکت هستند معماری متفاوت خود را دارند.
یا شرکت macintosh پردازشگرهای خودش رو با معماریMotorola  وارد بازار کرد که البته بعدا برای این که سیستم عامل mac روی انواع کامپیوترها از جمله pc های خودمون اجرا بشه از معماری intel X86 استفاده کرد.
در این صورت سیستم عامل mac تنها منحصر به کامپیوترهای mac نخواهد بود!
Cpu موجود در mac اولیه Motorola 68000 بود که سرعت پایینی داشت (8 MHZ). بعد از ارتقا سیستم عامل mac به mac os x 10.5 تنها روی cpu های پیشرفته با معماری SSE2 یا SSE3 هخونی داشت.

خب برمی گردیم به اینتل که موضوع اصلی بحث من بوده.
معماری intel برحسب XX86  می باشد. که x اول برمیگرده به شرکت سازنده یعنی intel و X بعدی شماره نسل رو نشون میده. مثلا i386 یا i686 که دو نوع معماری هستند که در کامپیوترهایی که برای اینتل ارائه می شوند خواهیم داشت. که i686 برمیگرده به cpu ای با core 2 Due.

با اجرای دستور زیر در shell سیستم عاملی چون لینوکس می تونید مشخصات cpu خودتون رو ببینید:
Cat /proc/cpuinfo
و همچنین با اجرای این دستور میشه به نوع معماری سیستم خودمون پی ببریم:
Uname –m
و یا با دستور arch

اینا اطلاعاتی بود که تونستم بدست بیارم. هر چند هنوز به دلم نچسبیده و دوست دارم خیلی کاملتر از این رو بدونم. امروز یکی می گفت که توی کتابهای کارشناسی و دکترا به تحلیل دقیقش پرداختند. شاید کتابهاش رو پیدا کردم و کامل کردم. ولی فعلا دیگه دنبالش نمیرم. دو هفته اس هر چی استاد بود ازشون ناامید شدم. باید وقتم رو واسه پایتون تنظیم کنم. البته حدوده یک ماه و نیم دیگه امتحانامون شروع میشه و کم درس خوندم. برنامه ریزی هم نمیخوام بکنم. چون هیچ وقت مثل برنامه نشده. ولی فکرهایی دارم.
پ.ن: از استاد راهنمام نهایت تشکر رو دارم. اما اسمشون رو نمی تونم بنویسم.

  
دیگه یقین پیدا کردم که بیشتر اساتید هیچی حالیشون نیست.

یک هفته ای میشه که دنبال مطلبی هستم در مورد "معماری سیستم". یعنی در واقع دیده بودم که معماری کامپیوتر من i686 هست و حالا می خواستم بدونم این معماری یعنی چی؟ به چی برمیگرده؟ خیلی دوست داشتم که اطلاعاتم رو در موردش زیاد کنم. تو اینترنت که سرچ کردم مثلا می یومد: کتاب معمای فلان قیمت! به هر حال به درد نخورد.

توی دانشگاه از دو تا از استادامون که همه روشون حساب باز کردند و کلاسشون تا بیخ پره و به ترکیدن هم میرسه، پرسیدم و خیلی زود دهنشون آویزون میشد و می گفتن:« نه! خیلی نمی دونم ولی فکر می کنم برمیگرده به همون معماری و این چیزا»! خب بگو بشر! خود من دنبال معماری بودنش هستم و شما دوباره میگی برمیگرده به معماری.

یکی از استادامون ترم قبل کارشناسی ارشد معماری کامپیوتر داشت. خدا رو شکر ایمیلش رو داشتم. با چه شوری بهش ایمیل زدم و بعد از دو روز انتظار یک جوابی داد که سرم سوت کشید. اصلا هیچ ربطی به معماری نداشت. خودم تو سایت های خارجی یه کم سرچ کرده بودم و یه چیزایی می دونستم ولی دوست داشتم کامل بشه. بدترین جای این ایمیل کلمه ای بود که وقتی خوندم بدنم داغ شد! بدجور خندم گرفته بود و از طرفی هم ناراحت بودم واسه خودم. استادمون با اون ابهت و اینا به جای کلمه ی «تبعیت» نوشته بود «طبعیت»

اون یکی استادمون گفت واست می پرسم و ایمیل میزنم. توی ایمیلش نوشته بود:« این معماری برمگیرده به پایه ی کتاب سیستم عامل و همچنین نوع سیستم عاملی که باهاش کار می کنی رو مشخص می کنه که واسه شما xp هست»
نه! اگه شما بودی چه حالی بهت دست می داد؟ من دارم با لینوکس کار می کنم و ایشون گفت ویندوز. من میخوام در مورد اجزای سخت افزاری و معماریش بدونم ایشون میگه پایه ی فلان کتاب. حالا خوبه روز قبلش تو دانشگاه یک ساعت با هم حرف زدیم وگرنه چه چیزهایی که نمی گفت.

بالاخره این چت دوست داشتنی! به درد خورد و با چند تا مهندس و خارج از کشور تحصیل کرده صحبت کردم و با جمع بندی حرفاشون تونستم یاد بگیرم. انشاالله توی پست بعدی در مورد معماری سیستم خواهم نوشت.

برای یادگیری باید راه سخت را بپیمایی تا حست را ارضا کند. همین طور که من الان بعد از یک هفته و کلی جستجو ارضا شدم.

  
همین جوری هوس کردم عکسی از سیستمم منتشر کنم!
حیف! از سه تا باندهام فقط یکیش افتاد.
اون سه عزیز بزرگوار هم فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو هستند.
عکسی از دبیان بک گراند می باشد! (دبیان یکی از توزیع های لینوکس هست. رونوشت به اونایی که نمی دونن دبیان چیست!).
نمی دونم چرا اینقدر تاریک می افتاد عکس.
فکر نکنید واسه عکس، میزکار و سیستمم اینقدر تمیز و مرتب هست. نه. همیشه همین جوره!

my desktop