سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :5
کل بازدید :275661
تعداد کل یاداشت ها : 171
103/1/9
2:32 ع
مشخصات مدیروبلاگ
فرشته[244]
سپاس خدایی را که آفریننده آسمانها و زمین است و فرشتگان را رسولان خود گردانید و دارای دو و سه و چهار بال و پر قرار داد و هر چه بخواهد در آفرینش می افزاید که خدا بر هر چیز قادر است.(سوره فاطر، آیه 1)

دلبستگی چیزی است که شاید ما انسانها برای یک بار هم که شده، تجربه ی آن را داشته باشیم.
برخی، دلبستگی را عبارت از پیوند یا رابطه ی هیجانی با یک فرد می دانند.

به نظر من دلبستگی فقط به شخص یا اشخاص نیست. گاهی شده است که حتی فردی چنین نوع تعریفی را از دلبستگی، برای یک بار هم تجربه نکره باشد. مثل دلبستگی که فرزند می تواند به مادر داشته باشد؛ ولی برخی از کودکان از همان ابتدای تولد، از مادر و پدر خود، جدا شده و طعم واقعی این دلبستگی را نمی چشند! 

افرادی هستند که به اشیا ی مختلف، دلبستگی خود را ابراز می کنند. حتی این دلبستگی ممکن است عمیق تر از وابسته شدن به یک فرد باشد.

به نظر من دل بستن به مادیات مخصوصا آنهایی که ما را، روز به روز از خداوند دور تر می کنند، باید به طور کامل از تخیلات و ذهن خود پاک کنیم.

پاپ بندیکت می گوید: دلبستگی به مادیات باعث می شود تا انسان مدرن، برده ی خود شود و از خدا دور شود!
دل کندن از مادیات وسیله ای برای پیدا کردن خود انسان است. هر چند جامعه ی مدرن طوری به مادیات دلبسته است که آن را به سوی بت پرستی سوق می دهد.

در این مورد دلبستگی(به اشیا) برای خود من بارها اتفاق افتاده؛ مثلا همین وبلاگم!
یک هفته که بنابه دلایلی از آن نمی توانستم استفاده کنم بد جوری فکر و ذهنم را مشغول کرده بود؛ ولی نه در حد بت پرستی! خدا رو شکر این وابستگی را بعد از گذشت زمانی می توانم کنترل کنم.

وقتی در کتابها و داستانهای مختلف می خونم که به عنوان مثال این گونه، ارمیای رضا امیرخانی، بوسه بر دست سربازی می زند که، او را به دلیل ندادن وسیله ی شخصی خود، مهرش، آزرده؛ اشکی بر گونه هایم جاری می شود که ای کاش همه ی بندگان خدا این گونه به، اخلاص و رها بودن مصطفاها پی ببریم!

رها کردن خود، از وابستگی به یک شخص، خیلی سخت تر و آزار دهنده تر از رهایی از مادیات است.
من برخی از این دلبستگی ها را دیدم که تا مرز جنون هم کشیده می شوند. گاهی این وابستگی عشق را به وجود می آورد و گاهی حس مهر و محبت بین دو نفر را فزونی می دهد. متاسفانه برخی از وابستگی ها از هوی و هوس به وجود می آیند.
دلبستگی پاک و خدایی را خیلی کم دیدم!(جدای از عشق پاک والدین به فرزندان و همچنین عشق زن و شوهر)

خودم شاید به دلیل احساساتی بودن( آنچه در روایات آمده و نقل کرده اند:دی!) وقتی فردی را مهربان و خوش کردار و شاید هم در برخی مواقع، احساساتی می بینم و از پاک بودنش هم مطمئن می شوم، خیلی زود وابسته می شوم ولی نه در حد جنون، در حد دوست داشتن و عشق ورزیدن؛ که فکر نمی کنم هیچ انسانی فارغ از این غریزه باشه. البته من سعی در، رها شدن از این وابستگی ها دارم چون گاهی اوقات ممکن است، خطر ساز شود.(تجربه ی تلخی به ذهنم خطور کرد!)

البته بحث وابستگی و زوایای آن، خیلی گسترده تر از این چیزهایی است که بیان کردم. فقط مقدمه ای برای وابستگی های خودم بود.همین!

پای همت را فرو بستیم با دلبستگی ها
شد نصیب ما از این دلبستگی ها، خستگی ها

دست ما، با هم اگرپیوند گیرد، گل بر آرد
قطره را
دریا توانی کرد با پیوستگی ها